Bir su samuru daha karayolunda öldü!

432 total views, 3 views today

 26 Ağustos 2018 12:29

  

Yaban hayatın tam ortasında geçen Söke-Bodrum karayolunda yine bir su samuru hayatını kaybetti.

Özer AKDEMİR
İzmir

Söke – Bodrum karayolunda yaklaşık bir yıl önce ezilerek ölen su samurunun haberini yaparak “bir su samuru karayolunda niye ölür?” diye sormuştuk. Sucul ortamlarda yaşayan yarı sucul su samurunun (lutra lutra) karayoluna çıkıp ezilerek ölmesini Ekosistemi ve Doğa Sevenler Derneği (EKODOSD) “belki de dünya da bir ilk”  olarak nitelemişti. Aradan bir yıl geçmişken, yine aynı yerde bir su samuru daha arabalar tarafından ezilerek öldürüldü!

YABAN HAYVANLARININ ÖLÜM YOLU!

Fotoğraflar: EKODOSD

1950’li yıllarda yapılan Söke Bodrum karayolu, Batı Anadolu’da yaban hayatının en zengin olduğu bölgenin tam ortasından geçirildi. Yolun yaklaşık 30 kilometrelik bölümü bu tarihten itibaren adeta bir ‘ölüm yolu’ haline geldi. Yaşam alanlarından otoyol geçirilen hayvanlardan hergün onlarcası araçların altında kalarak yaşamını yitirirken, bu kazalarda özellikle yaban domuzlarına çarpmalar araç sürücülerinin de yaşamları için büyük bir tehlike durumunda.

SAYILARI ÇOK AZALDI

İki yıl içerisinde su samurlarının ardı ardına karayolunda ezilmeleri sayıları günümüzde oldukça azalan bu hayvanların Söke Ovasındaki eski Menderes yatakları olarak bilinen azmaklarda yaşadıklarını da kanıtlamış oldu. EKODOSD, yaşam alanlarının azalması, aşırı kirlilik ve çevresel faktörlerle eski yıllara göre doğada yiyecek sıkıntısı çeken bu canlıların, yaşamlarını sürdürmek ve nesillerini devam ettirmek için, bulunmuş olduğu alandan bir diğer alana geçmek zorunda kaldıklarına dikkat çekti.

GEÇİŞ KORİDORLARI YOK

Fotoğraflar: EKODOSD

Bölgede çiftliği bulunan Abdullah Kavak adlı bir dernek üyesinin her gün sabah saatlerinde yolda ölen hayvanların kaydını tuttuğunu belirten EKODOSD Başkanı Bahattin Sürücü, Kavak’ın önceki gün karayolunda araçlar tarafından ezilerek öldürülmüş bir su samuru ile karşılaştığını dile getirdi. Su samurlarının yaşam alanları olan sulak alanların ortasından karayolu geçtiğine ve bu sulak alanlar arasında herhangi bir geçiş koridoru olmadığına dikkat çeken Sürücü, diğer yaban hayvanları gibi su samurunun da bu nedenle ezilerek yaşamını yitirdiğini belirtti.

YOLLAR İNSAN ODAKLI YAPILINCA

Söke – Bodrum karayolunda son 30 yılda birçok genişlemelerin, bölünmüş yol ve çelik bariyerlerin döşenmesi gibi birçok değişimlerin olduğunu aktaran Sürücü, “Yolda her yapılan yenilik sadece insan odaklı olduğundan, Aşağı Büyük Menderes Havzası’nın en zengin yaban hayatının geçtiği karayolunda yaban hayatı için bir düzenleme düşünülmemiş. Daha önce ölen hayvanlarla ilgili Karayolları ve ilgili kurumlara verdiğimiz rapor sonucunda, yol kenarlarına tabelalar dikilmişti. Özellikle gece ve sabaha karşı çarpılan hayvanlar için, sürücülerin hem kendi hayatlarını tehlikeye atmaması hem de bu canlıların yaşamlarının korunması için sürat yapmamalı” dedi.

MENFEZLER BİTKİLENDİRİLMELİ

Fotoğraflar: EKODOSD

Dünyanın birçok ülkesinde var olan, ülkemizde de birkaç yerde yapılmaya başlanan yaban hayatı köprülerinin, yaban hayvanlarının doğal bir yoldan geçmelerini sağlayarak, yaşamlarını kurtardığını ileri süren Sürücü, Söke-Milas karayolu düz alanda olduğundan bu tür geçiş koridorlarının yapılması zor olsa da, karayolunun altında kullanılmayan birçok menfez bulunmaktadır. Kullanılmayan menfezler içinde bitkilendirme yapılarak, doğaya uyumlu bir şekilde düzenlenip yaban hayvanlarının tehlikesiz bir şekilde geçişleri sağlanabilir” dedi.

AZMAKLARIN ÖNEMİ

Su samuru gibi nadir canlıların yaşam alanları olan Söke Ovası’nın azmaklarının kirletilmemesi ve koruyucu önlemler alınması gerektiğine dikkat çeken Sürücü, “Azmaklar su toplama çukurları gibi görülmemeli, Su Samurları başta olmak üzere birçok canlıya beslenme, barınma ve üreme olanağı sundukları bilinmelidir. Zengin yaban hayatının tam ortasından geçen Söke-Bodrum yolunda gerekli önlemler mutlaka alınmalıdır” dedi.

https://www.evrensel.net/haber/360040/bir-su-samuru-daha-karayolunda-oldu